cvicenie@jogaapilates.sk
JOGA: 0907772250   |   PILATES: 0907863640

Začať s jogou nie je nikdy neskoro. Cvičiť jogu je to najlepšie čo vás mohlo napadnúť.😊 V súčasnosti je o joge k dispozícii množstvo informácii. No je ich toľko, že sa v nich ľahko môžete stratiť. Je to aj tým, že ponuka kurzov jogy je veľmi široká. Čo učiteľ, to iná interpretácia jogy. Aj táto skutočnosť spôsobila, že mnohí začínajúci záujemcovia o jogu stratia o ňu záujem už po prvých lekciách. Mnohí učitelia mnohokrát zabúdajú (aj Ja), že to čo je samozrejme pre už cvičiacich nie je samozrejme pre začínajúcich cvičencov. Preto chcem odkázať novým záujemcov o jogu a starým to pripomenúť, že jogu môže cvičiť každý, no musí byť na ňu pripravený. Úlohou tých, ktorí už jogu cvičia je aby sa podelili so svojimi skúsenosťami na ceste jogy. S týmto zámerom som pre začínajúcim záujemcom o jogu pripravil nasledovných deväť typov ako nielen začať cvičiť jogu ale aj vydržať čo najdlhšie.  

Deväť typov pre začínajúcich jogínov

Prvý typ pre začínajúcich „jogínov“ je, mať jasno prečo sme sa pre jogu rozhodli. Pri výbere kurzu jogy nezabúdajme prečo sme uprednostnili jogu pred inými aktivitami. Ak sme začali uvažovať o joge verím, že očakávame viac ako len fyzický pohyb, zlepšenie kondície, alebo zbavenie sa nadváhy. Očakávame, že sa naučíme predchádzať fyzickému napätiu a psychickému stresu. Uvedomujeme si význam správneho dýchania. Vieme, že joga nám môže pomôcť zbaviť sa nezdravých pohybových stereotypov a osvojiť si správne pohybové návyky. Dúfame, že nám pomôže zabaviť sa pretrvávajúcich bolesti chrbta, chronickej bolesti hlavy či únave očí. A tiež veríme, že získame stratenú kontrolu nad svojou mysľou. Áno ponuka jogy je široká. Čokoľvek z uvedeného je naším cieľom, pre ktorý sme sa rozhodli pre jogu je potrebné aby sme na to pri výbere kurzu a potom v priebehu prvých lekcii nezabúdali. Neponáhľajme sa s výberom a nenechajme sa znechutiť nepohodou na prvej lekcii. Ponuka je široká, dajte si čas a vyberte si z ponuky tú, ktorá najviac zodpovedá vaším možnostiam a očakávaniam. Nepremárnite príležitosť na zmenu. Výber bol dobrý len mu dajte čas.

 

Druhý typ pre začínajúcich „jogínov“ sa týka otázok: kde sa naša prvá lekcie jogy cvičí?, aká joga sa tam cvičí? a kto ju cvičí?. Skôr ako sa vyberiete na svoju prvú lekciu, zistite si ako prvé čo najviac o priestoroch kde sa joga cvičí. Joga sa dnes cvičí v komfortných joga centrách a štúdiách ale aj v pivniciach bez okien. Nemenej dôležité je tiež vedieť aká joga sa vo zvolenom kurze cvičí z hľadiska náročnosti tak, fyzickej ako aj psychickej. No hlavne kto bude lekciu jogy viesť. Každý učiteľ ponúka svoju interpretáciu jogy. Má svoju kultúru prejavu, temperament, pedagogické schopnosti. Je toho viac čo by sme mali vedieť o našej prvej lekcii. Ide o to aby nás prvý kontakt s jogou naživo, od nej neodradil nadobro. Zlá správa je, že je nemožné si toto všetko zistiť dopredu. Dobrá správa je, že strýko Google vie všetko, len sa ho treba vedieť správne spýtať. Najrýchlejšia cesta podľa mňa vedie cez telefonát, priamo na toho kto bude vašu prvú lekciu jogy viesť. Len si dajte čas na prípravu tých správnych otázok. A keď si i tak, nebudete vedieť dať rady, zavolajte mi 😊

Tretí typ pre začínajúcich "jogínov".

Ak ste začiatočník, určite začnite na kurze pre začiatočníkov. Či sa vám to páči alebo nie, každý je obmedzovaný svojimi pohybovými stereotypmi, momentálnym zdravotným stavom, či starými zraneniami. Tieto skutočnosti spôsobujú v tele svalovú nevyváženosť, disbalanciu. A to vás bude najviac obmedzovať a demotivovať pri vašom napredovaní na ceste jogy. Začiatočnícke lekcie vás naučia základy o fungovaní vášho tela o jeho dispozíciách, obmedzeniach. Naučíte sa ako pracovať s telom v koordinácii s dychom. Začnete poznávať svoju myseľ a jej fungovanie. Ak nemáte inú možnosť a naberiete odvahu začať v kurze kde sú aj pokročilejší cvičenci, nezabúdajte, že ste začiatočník. Držte sa pravidla každý cvičí v rozsahu ako mu to momentálne dispozície tela dovolia. Práve joga umožňuje, aby si pri cvičení každý udával svoje tempo a náročnosť bez ohľadu na to ako to cvičia ostatní cvičenci. Majme na pamäti, že pri skupinovom cvičení jogy nesúťažíme, neporovnávame sa, nehodnotíme seba ani druhých. Stále si pripomíname prečo sme začali cvičiť jogu.

Štvrtý typ pre začínajúcich jogínov

Ak ste si už vybrali a ste pred svojou prvou hodinou jogy nezabúdajte, že idete na novú aktivitu, do nového priestoru, medzi neznámych ľudí. To všetko je samo osebe stresujúce a len ťažko dokážete objektívne zhodnotiť či je alebo nie je joga pre vás to správne orechové. Je dôležité aby ste na prvej lekcii jogy mali svoje pocity pod kontrolou. Skorý príchod vám vytvorí časovú rezervu na aklimatizáciu v neznámom priestore cvičebne, jej energiou, s novými ľudí, a tiež lokalizovať šatňu, WC. Bola by to škoda ak by vás prvý dojem z vašej prvej lekcie odradil od vášho rozhodnutia niečo urobiť pre svoje zdravie.

Piaty typ pre začínajúcich „jogínov“
Určite nie som jediný, kto si všimol, že väčšina cvičencov uprednostňuje miesta v zadných pozíciách cvičebne. Nie je to nič špecifické pre lekcie jogy. Už počas môjho pôsobenia v oblasti vzdelávania dospelých sa zapĺňali učebne najskôr od zadných radov, postupne ku katedre. Zdá sa, že je to fenomén, ktorý si so sebou nesieme od školských lavíc. Prečo by to malo byť na lekciách jogy inak. Problém je, že najmä noví študenti sa zásadne tlačia dozadu. Väčšinou nejde o najšťastnejšiu voľbu. Kritérium, ktoré by ste mali na svojej prvej hodine uprednostniť je, aby ste čo najlepšie videli a počuli učiteľa. Rovnako je dôležité, aby on videl na vás a mohol vám pomôcť, napríklad meniť vaše nesprávne pohybové návyky. O to vám predsa ide, zmeniť niečo k lepšiemu. Alebo sa mýlim?

Šiesty typ pre začínajúcich „jogínov“
Aby sa vaša prvá lekcia jogy stala aj vaším prvým krokom k dlhotrvajúcemu vzťahu s jogou nezabúdajte, že ide o vzťah kde sú aj na vás kladené očakávania. Toto sú niektoré z nich :
-Včasným príchodom preukazujete rešpekt svojmu učiteľovi, spolu cvičiacim a tiež samým sebe. Ak sa niekedy výnimočne omeškáte, vstupujte prosím do miestnosti potichu.
-Na cvičenie si prineste čisté, pohodlné a voľné oblečenie, ktoré Vám umožní príjemné a slobodné pohybovanie sa.
-Je možné , že sa aj trošku zapotíte, vezmite si so sebou uterák, ktorý budete mať na podložke počas cvičenia, cvičte v ponožkách.
-Na cvičení sú nevhodné šperky, hodinky a iné predmety, ktoré by mohli ohroziť nielen vašu bezpečnosť ale tiež vás môžu rušiť.
-Pred príchodom na lekciu jogy nepoužite voňavé kozmetike prípravky (dezodorant, voňavky) ich výrazná vôňa môže ostatným cvičencom vadiť.
-Minimálne dve hodiny pred cvičením nejedzte.
-Ak máte akékoľvek zdravotné problémy (problémy so srdcom, vysokým krvným tlakom, chrbticou, kĺbmi, ak ste po operácii) VŽDY PRED LEKCOU upozornite cvičiteľa.
-TEHOTNÉ ženy, ktoré sú bez ťažkostí a majú súhlas lekára na cvičenie, musia učiteľa upozorniť na tehotenstvo pred začiatkom hodiny.
-Je vhodné prísť na lekciu v kľude a v pohode, takže starosti a mobil si nechajte doma, prípadne vypnutý v šatni 🙂

 

Address:
Joga a Pilates Ružinov: Tomášikova 34, 821 01 Bratislava; Joga a Pilates Petržalka: Ševčenkova 21, 851 01 Bratislava
Phone:
JOGA: 0907772250   |   PILATES: 0907863640
Email:
cvicenie@jogaapilates.sk
Style switcher RESET
Color scheme