cvicenie@jogaapilates.sk
JOGA: 0907772250   |   PILATES: 0907863640

Kapalbhati Pránájáma

je sanskritské slovo, Kapal“ znamená lebka  „Bhati“ žiarenie. Celý názov možno preložiť ako „žiariaca lebka“. Jej názov bol odvodený od jej účinkov, pričom sa vychádzalo z poznania, overeného praxou, že pravidelná prax tejto metódy vám rozžiari (prečistí) lebku a dodá jasný intelekt. Bolo tiež preukázané, že pomáha čistiť pľúca, uvoľňuje dutiny a aktivuje dýchací systém, čo pomáha predchádzať chorobám a alergiám. Pravidelná prax posilňuje bránicu a brušné svaly. Toto cvičenie tiež zvyšuje dodávanie kyslíka, ktoré stimuluje a energetizuje mozog pri príprave na meditáciu a prácu, ktorá kladie vysoký dôraz na sústredenie. Počas praktizovanie tejto techniky dochádza k prečisteniu celého tela, pretože znižuje obsah oxidu uhličitého v krvi, znižuje kyslosť v prospech zásaditosti. Kapalbhati Pránájáma je  technika, ktorá z vášho tela vyplavuje toxíny vydychovaným vzduchom a systematicky ho čistí.  Pri pravidelnom praktikovaní Kapalbhati môžeme zaznamenať rôzne pozitívne psychické a fyzické zmeny. Kapalbhati nevyžaduje špeciálnu fyzickú prípravu. Je vhodné aby ten kto chce praktikovať Kapalbhati už mal zvládnuté základné dychové techniky známe ako Nadi Shodhana Pránájáma.

Praktikovanie Kapalbhati si nevyžaduje, aby ste sedeli v konkrétnej jogínskej polohe pretože je skôr zameraná na dýchanie, ktoré si vyžaduje hlavne to aby ste zaujali pohodlnú pozíciu v sede alebo v stoji s uvoľneným ale vzpriameným trupom. Metóda vyžaduje minimálne úsilie a prichádza s množstvom pozitívnych účinkov

Teraz, keď poznáme jedinečnú povahu Kapalbhati, pozrime sa, ako ju praktizovať.

Predpoklady úspešného zvládnutia KAPALBHATY

1/posaďte sa na zem, stoličku alebo sa postavte. V sede si položte dlane na kolená. Uistite sa, že smerujú nahor. Nasmerujte svoje vnímanie a pozornosť do oblasti brucha. Zaujmite polohu, ktorá vám umožni vystrieť chrbát a uvoľniť brucho

2/ Uvoľnite sa nasledovným postupom: zamerajte svoju pozornosť na   svoj prirodzený dych a pasívne pozorujem svoje dýchanie. Preneste pozornosť na pohyb vzduchu v nosných dierkach. Uvedomujeme si dýchajte  oboma nosnými dierkami a vnímajte ako nimi prúdi vzdych ako sa napĺňajú pľúca. Dych by mal byť uvoľnený a stabilný. Preneste svoju pozornosť na prúdenie vzduchu v oblasti hrdla kde sa nachádza hlasivková štrbina, nechajte telo dýchať pokojným jemu momentálne prirodzeným rytmom dychu.

3/ Položte pravú ruku na pupok, aby ste cítili, ako sa vaše brušné svaly budú sťahovať smerom k chrbticu. Vytiahnite brucho pomocou brušných svalov smerom k chrbtici. Takto pomocou brušných svalov a bránice prudko vydýchnite a následne necháme telo spontánne nadýchnuť sa. Takto opakujeme vedomý, kontrolovaný prudký výdych a spontánny nádych. Vedomý prudký výdych začíname akoby s hĺbky hrdla nie v nosných dierkach. Snažíme sa vydychovať v pravidelnom rytme, ktorý by nemal byť ani pomalý ani príliš rýchly. Pomalé vydychovanie nás rýchlo unaví a rýchly rytmus neudržíme v potrebnom pravidelnom intervale. Na začiatku keď začíname s cvičením sa snažíme udržať pravidelný rytmus maximálne 20 opakovaní. Po strate rytmu alebo dosiahnutí 20 opakovaní vedomé vydychovanie prerušíme a prejdeme k uvoľnenému dychu. Sledujeme pohyb vzduchu v hrdle. To bude jedno kolo Kapalbhati. Odpočiňte si po dokončení jedného kola tichým sedením napríklad v Sukhasane so zavretými očami a pozorujte pocity, ktoré vo vašom tele budú prevládať. Je vhodné si v tejto chvíli vizualizoval ako všetko zlé vo vašom tele sa uvoľňuje a vychádza výdychom z tela von.

4/ Opakujte niekoľko kôl pokiaľ je vám to príjemne. Ako náhle prevládnu nepríjemne pocity napätia lebo inak sa budete cítiť nepríjemne cvičenie prerušte a relaxujte na chrbte v ananda asana

Výhody Kapalbhati Pránájáma

  • Kapalbhati generuje energiu vo vašom tele, rozpúšťa toxíny a iné odpadové látky
  • Zlepšuje fungovanie obličiek a pečene
  • Odstraňuje stres z očí a odstraňuje z nich tmavé škvrny (plávajúce škvrny)
  • zlepšuje krvný obeh a trávenie
  • zvyšuje aktivitu metabolizmu, čím podporuje úbytok hmotnosti
  • Stimuluje fungovanie brušných orgánov a je teda užitočná pre diabetikov
  • Omladzuje váš mozog a posilňuje nervy
  • Pravidelná prax Kapalbhati vás upokojuje a povznáša vašu myseľ
  • Dáva vám pocit rovnováhy a citlivosti, vďaka čomu sa cítite čistí a uvoľnení
  • Odstraňuje problémy s kyslosťou organizmu a plynatosťou tráviaceho traktu
  • posilňuje pľúca a zvyšuje ich kapacitu
  • Pravidelné cvičenie Kapalbhati vás aktivuje a vráti vám životnú iskru
  • Zlepšuje pamäť a koncentráciu
  • Pravidelnou praxou vyčistíte a aktivujete energetické centra v tele (čakry)
  • pomáha pri liečbe astmy,
  • Je prevenciou proti depresii a napĺňa pozitivitou

Vedľajšie účinky - kontraindikácie

  • Kapalbhati môže pri neodbornom a príliš silovom až násilnom vykonávaní viesť k hypertenzii atrieslovej prietrži – bolesti v slabinách.
  • Môže spôsobiť závraty a bolesti hlavy
  • Môžete cítiť pocit zvracania
  • Pocit sucha v ústach
  • Môže sa vyskytnúť nadmerné potenie a slinenie

Opatrenia proti kontraindikáciám (vedľajším účinkom)

  • Pacienti so slabším srdcom a tí ktorí majú vysoký krvný tlak,by mali znížiť svoju frekvenciu Kapalbhati
  • Cvičiť Kapalbhati sa odporúča ráno na lačný žalúdok
  • Začnite svoju prax Kapalbhati z certifikovaného učiteľa jogy
  • Ak mate pochybnosti poraďte sa so svojím lekárom
  • Ženám by nemali cvičiť v tehotenstve a počas menštruácie
  • Vyhnite sa Kapalbhati, ak máte herniu medzistavcovej platničky alebo inak poškodenú driekovú chrbticu
  • Ak máte vredy, buďte opatrní pri praktizovaní Kapalbhati
  • Kapalbhati je pokročilá dychová technika. Začnite ju praktikovať až potom, čo ste absolvovali základné techniky prenájmami Nadi  šodhana
  • Majte na pamäti svoje zdravotné obmedzenia a dodržujte postupné zvyšovanie náročnosti techniky
Address:
Joga a Pilates Ružinov: Tomášikova 34, 821 01 Bratislava; Joga a Pilates Petržalka: Ševčenkova 21, 851 01 Bratislava
Phone:
JOGA: 0907772250   |   PILATES: 0907863640
Email:
cvicenie@jogaapilates.sk
Style switcher RESET
Color scheme